Sok vezető számára ideálisak lennének azok a gumiabroncsok, amelyek egész évben az autón maradhatnak. Az ACE LENKRAD tíz 205/55 R 16 méretű gumiabroncsot tesztelt, amelyek pontosan ezt ígérik, az osztrák ARBÖ partnerklubbal együtt.
|

ACE 2016 – négyévszakos gumi teszt: 205/55R16

Sok vezető számára ideálisak lennének azok a gumiabroncsok, amelyek egész évben az autón maradhatnak. Az ACE LENKRAD tíz 205/55 R 16 méretű négyévszakos gumiabroncsot tesztelt

A négyévszakos gumik egyre népszerűbbek

Azonban az M&S címkével ellátott minden időjárási vagy négyévszakos gumiabroncsok is sokat ígérnek. Ha feltételezzük, hogy az abroncsok egész évben jól működnének, nemcsak a megfelelő időben történő cserével járó stresszt lehetne kiküszöbölni, hanem a helykínálatot is. Végre értelmesebben lehetne használni a pincét vagy a garázst a második szett gumik tárolása helyett. Nem is beszélve az abroncsok, felnik és nyomásérzékelők (ha vannak) megtakarított költségeiről. Elegendő ok arra, hogy az ACE LENKRAD és a partnerklub, az ARBÖ alaposan megnézzenek tíz ilyen négyévszakos gumit. Ezen kívül referenciaként nyári-téli gumikat is tettünk be a tesztbe.

ACE 2016 – négyévszakos gumiabroncs teszteredmények:

HelyezésNégyévszakos gumiabroncsElérhető pontElért pontJavaslat
1Nokian Weatherproof250196Nagyon ajánlott – tesztgyőztes
2Goodyear Vector 4Seasons250188Ajánlott
3Michelin CrossClimate250175Ajánlott
4Uniroyal AllSeason Expert250159Feltételesen ajánlott
5Hankook Kinergy 4s250156Feltételesen ajánlott
6Sava Adapto HP250154Feltételesen ajánlott
7Vredestein Quatrac 5250152Feltételesen ajánlott
8Kumho Solus HA31250151Feltételesen ajánlott
9Pirelli All Season250140Nem ajánlott
10Bridgestone A001250119Nem ajánlott
Continental Premium Contact 5250142Nyári referencia gumi
Dunlop Winter Sport 5250185Téli referencia gumi

A téli gumiabroncsok csak korlátozottan alkalmasak nyáron

Az egyik kérdés a havon való alkalmasság. A másik a téli gumiabroncsok általános nyári alkalmassága. Mivel az M&S szimbólummal ellátott gumiabroncsok használata nyáron engedélyezett, még mindig sok jármű használja az amúgy is meleg, száraz utakon tavaszig. Ezeket a gumiabroncsokat valójában fagyos körülményekre optimalizálták. Akár kényelemről van szó, akár azért, mert nem biztos benne, hogy közeleg-e a fagyos időszak, ez minden, csak nem ideális megoldás! A kormányzás pontossága és mindenekelőtt a féktávok jóval szerényebbek, nem beszélve a lágy gumikeverék gyors kopásáról.

A szakemberek első tesztje az adott szezonban megmutatja a problémát. A Continental PremiumContact 5 nyári gumiabroncs száraz úton erős fékezéskor 37,8 méter alatt állítja meg a 100 km/órás VW Golfot. A Dunlop Winter Sport 5-tel, egy elismert jó téli gumiabronccsal, 45,7 métert kell megtennie ugyanazon aszfaltdarabon ugyanazon a teszt gyakorlaton. Nagyon jelentős, közel két autóhossz különbség, ami a téli gumik speciális felépítésének köszönhető. A sok kis lamellák és a negatív mintaárkok nagyobb aránya a profilban megteszi a hatását.

Részletes ACE négyévszaos gumiabroncs teszteredmények 2016

10/1 Nokian Weatherproof – Nagyon ajánlott, Tesztgyőztes

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon2016
Fékezés havon3026
Kezelhetőség havon (időre)1513
Kezelhetőség havon (szubijektív)1512
Elérhető pontszám:8067
Nedves úton
Fékezés nedves úton3021
Kezelhetőség nedves úton105
Nedves kezelhetőség (szubijektív)108
Nedves pálya54
Egyenesirányú aquaplaning1514
Keresztirányú aquaplaning1010
Elérhető pontszám:8062
Száraz úton
Féktávolság3022
Kezelhetőség időre158
Kezelhetőség (szubijektív)1512
Elérhető pontszám:6042
Gazdaságosság/környezetvédelem
Elhaladási zaj107
Gördülési ellenállás2018
Elérhető pontszám:3025
Összesen elérhető pontszám:250196

Alternatív megoldás a négyévszakos gumi?

A négyévszakos abroncsoknak valójában egy kicsit jobbnak kell lenniük száraz utakon, mint az év során uralkodó útállapot, igaz?

De nem így van. A négyévszakos gumiabroncsok, számos lamellával, lágy keverékkel és nagy profilmélységgel rendelkeznek. Valójában közelebb állnak a téli gumikhoz. Mind a profilkialakítás, mind a féktávolság tekintetében száraz utakon, 45 méter körüli fékút a szabály. Az Uniroyalnak és a Vredesteinnek még egy-két méterrel több is kell.

10/2 Goodyear Vector 4Seasons – Ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon2016
Fékezés havon3028
Kezelhetőség havon (időre)1513
Kezelhetőség havon (szubijektív)1512
Elérhető pontszám:8069
Nedves úton
Fékezés nedves úton3021
Kezelhetőség nedves úton106
Nedves kezelhetőség (szubijektív)108
Nedves pálya54
Egyenesirányú aquaplaning159
Keresztirányú aquaplaning102
Elérhető pontszám:8050
Száraz úton
Féktávolság3020
Kezelhetőség időre1510
Kezelhetőség (szubijektív)1513
Elérhető pontszám:6043
Gazdaságosság/környezetvédelem
Elhaladási zaj108
Gördülési ellenállás2018
Elérhető pontszám:3026
Összesen elérhető pontszám:250188

10/3 Michelin CrossClimate – Ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon2013
Fékezés havon3017
Kezelhetőség havon (időre)1510
Kezelhetőség havon (szubijektív)1510
Elérhető pontszám:8050
Nedves úton
Fékezés nedves úton3024
Kezelhetőség nedves úton106
Nedves kezelhetőség (szubijektív)108
Nedves pálya54
Egyenesirányú aquaplaning1510
Keresztirányú aquaplaning101
Elérhető pontszám:8053
Száraz úton
Féktávolság3024
Kezelhetőség időre1510
Kezelhetőség (szubijektív)1514
Elérhető pontszám:6048
Gazdaságosság/környezetvédelem
Elhaladási zaj107
Gördülési ellenállás2017
Elérhető pontszám:3024
Összesen elérhető pontszám:250175

A Michelin messze a legjobb féktávolsággal rendelkezik

Az egyetlen abroncs, amely 41,6 méteres fékúttal tekintélyes munkát végez. A Michelin Cross Climate, amelyet a franciák is téli tulajdonságokkal rendelkező nyári gumiként hirdetnek. A profil jelentősen eltér a versenytársaktól – a hosszanti minták helyett a nyíl alakú tömbök éles éleinek kell biztosítaniuk a szükséges tapadást havon. A többiről a fejlett gumikeveréknek kell gondoskodnia. Ez tényleg jól működik, legalábbis fékezéskor. Az Északi-sarkkörtől északra, fagyos -15 fokos tesztek eredményeként 50 Km/h sebesség mellett közel 29 méteres féktávolság alakult ki. Összehasonlításképpen, a téli gumiknak körülbelül 25 méter kell. A többi résztvevőnek 27 és 30 méter közötti féktávolsága van.

Két nagyon hosszú féktávú gumiabroncs a Bridgestone A001 és a Pirelli All Season. Szemmel láthatóan egyáltalán nem szeretik a finn havat, ahogy az azt követő kezelhetőségi és tapadási tesztek is mutatják. Az alacsony hőmérséklet és a szilárd hótakaró miatt ez a két jelölt a sor végén van.

10/4 Uniroyal AllSeason Expert – Feltételesen ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon2013
Fékezés havon3020
Kezelhetőség havon (időre)1510
Kezelhetőség havon (szubijektív)1510
Elérhető pontszám:8053
Nedves úton
Fékezés nedves úton3017
Kezelhetőség nedves úton102
Nedves kezelhetőség (szubijektív)107
Nedves pálya52
Egyenesirányú aquaplaning1511
Keresztirányú aquaplaning107
Elérhető pontszám:8046
Száraz úton
Féktávolság3019
Kezelhetőség időre158
Kezelhetőség (szubijektív)1512
Elérhető pontszám:6039
Gazdaságosság/környezetvédelem
Elhaladási zaj104
Gördülési ellenállás2017
Elérhető pontszám:3021
Összesen elérhető pontszám:250159

Míg a Pirelli még nyáron a pontokon spórolhat jó vizes teljesítménnyel, a Bridgestone itt is jelentősen lemarad. Nedves fékezéskor szintén a japán abroncs foglalja el a legutolsó helyet 63,8 méterrel, míg a Kumho, a Sava, az Uniroyal és a ‧Vredestein is 60 méter felett van.

A téli gumikkal vizes úton 60 méter után megáll a Golf, a Pirelli, a Nokian, a Goodyear és a Hankook tesztmezőnye is egy szinten van, vagy egy-két méterrel hamarabb állítja meg a Golfot. A legjobb négyévszakos gumi nedves fékezésnél a Michelin 55,8 méterrel. A nyári gumi azonban verhetetlenül fékez nedves utakon, ez 52 méter.

A Michelinnek ennek ellenére sikerült volna feloldania a négyévszakos gumik közötti áthidalhatatlannak tűnő célt? Egyelőre kevés válasz érkezett a franciák egész éves megoldása ellen.

10/5 Hankook Kinergy 4s – Feltételesen ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon2010
Fékezés havon3018
Kezelhetőség havon (időre)1510
Kezelhetőség havon (szubijektív)159
Elérhető pontszám:8047
Nedves úton
Fékezés nedves úton3019
Kezelhetőség nedves úton101
Nedves kezelhetőség (szubijektív)107
Nedves pálya53
Egyenesirányú aquaplaning1510
Keresztirányú aquaplaning105
Elérhető pontszám:8045
Száraz úton
Féktávolság3021
Kezelhetőség időre1510
Kezelhetőség (szubijektív)1513
Elérhető pontszám:6044
Gazdaságosság/környezetvédelem
Elhaladási zaj106
Gördülési ellenállás2014
Elérhető pontszám:3020
Összesen elérhető pontszám:250156

A Nokian megnyerte az aquaplaning tesztet

Sajnos az egyébként meglepően jó gumik baklövést követnek el az aquaplaningban. Egyenesen még elég gyorsan áthalad a vízmedencén, de ha az aquaplaning >>> egy kanyarban történik, akkor a CrossClimate-es Golf csúszik ki elsőként a vízből. Bár ez az eset bevallottan ritkán fordul elő, és ezért csak egy lehetséges 10 ponttal szerepel az összesített rangsorban.

Az aquaplaning érzékenysége az íves pályán a viszonylag alacsony futófelület mélységnek is köszönhető. Új gumin mindössze 7,0 milliméter mély mintaárkot mértünk a Michelinél. Ez még egy jó milliméterrel is kevesebb, mint a Continental nyári gumija. Összehasonlításképpen, a Dunlop téli abroncsok kezdeti profilmélysége kilenc milliméter. A többi négyévszakos gumiabroncsnál is nyolc milliméter feletti értékeket mértünk.

10/6 Sava Adapto HP – Feltételesen ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon2012
Fékezés havon3016
Kezelhetőség havon (időre)1512
Kezelhetőség havon (szubijektív)1511
Elérhető pontszám:8051
Nedves úton
Fékezés nedves úton3018
Kezelhetőség nedves úton102
Nedves kezelhetőség (szubijektív)107
Nedves pálya52
Egyenesirányú aquaplaning158
Keresztirányú aquaplaning104
Elérhető pontszám:8041
Száraz úton
Féktávolság3020
Kezelhetőség időre158
Kezelhetőség (szubijektív)1512
Elérhető pontszám:6040
Gazdaságosság/környezetvédelem
Elhaladási zaj105
Gördülési ellenállás2017
Elérhető pontszám:3022
Összesen elérhető pontszám:250154

Messze a leggyorsabb a Nokian Weatherproof (középen 8,4 milliméter) volt, amely átszáguldott a medencén. 12 km/h többel a legrosszabb résztvevőhöz képest. És még mindig 7,5 km/órával gyorsabb, mint a Michelin. Úgy tűnik, hogy a finnek igazi mesterek a vízkiszorítás terén. Legalábbis ha új a gumi. Tekintettel a téli gumiabroncsok cseréjére vonatkozó ajánlásra, amikor a profilmélység még négy milliméter, önkéntelenül is felmerül az ilyen négyévszakos gumiabroncsok felszerelésének optimális időpontjának kérdése.

10/7 Vredestein Quatrac 5 – Feltételesen ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon2010
Fékezés havon3013
Kezelhetőség havon (időre)1510
Kezelhetőség havon (szubijektív)1511
Elérhető pontszám:8044
Nedves úton
Fékezés nedves úton3018
Kezelhetőség nedves úton102
Nedves kezelhetőség (szubijektív)107
Nedves pálya52
Egyenesirányú aquaplaning158
Keresztirányú aquaplaning104
Elérhető pontszám:8041
Száraz úton
Féktávolság3020
Kezelhetőség időre1511
Kezelhetőség (szubijektív)1513
Elérhető pontszám:6044
Gazdaságosság/környezetvédelem
Elhaladási zaj107
Gördülési ellenállás2016
Elérhető pontszám:3023
Összesen elérhető pontszám:250152

A négyévszakos gumiknak két évig kell bírniuk

Átlagos futásteljesítmény mellett két tél és két nyár is megvalósítható ezzel a gumiabroncstípussal. Főleg, hogy a négyévszakos gumik általában néhány euróval drágábbak. Talán bölcsebb lenne ősszel felszerelni az új négyévszakos gumikat. Akkor legalább az első télen jó teljesítményre lehet számítani – főleg ha rendesen esik a hó.

10/8 Kumho Solus HA31 – feltételesen ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon2011
Fékezés havon3020
Kezelhetőség havon (időre)1511
Kezelhetőség havon (szubijektív)158
Elérhető pontszám:8050
Nedves úton
Fékezés nedves úton3018
Kezelhetőség nedves úton100
Nedves kezelhetőség (szubijektív)107
Nedves pálya52
Egyenesirányú aquaplaning158
Keresztirányú aquaplaning102
Elérhető pontszám:8037
Száraz úton
Féktávolság3020
Kezelhetőség időre159
Kezelhetőség (szubijektív)1513
Elérhető pontszám:6042
Gazdaságosság/környezetvédelem
Elhaladási zaj108
Gördülési ellenállás2014
Elérhető pontszám:3022
Összesen elérhető pontszám:250151

A második télen azonban nagyobb kompromisszumokat kell kötni, még akkor is, ha az abroncsok még teljesen a törvény biztonságos oldalán állnak. Azokban a városokban vagy régiókban, ahol kevés a csapadék, a havon való tapadás csökkenése valószínűleg megnő.

10/9 Pirelli All Season – Nem ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon206
Fékezés havon306
Kezelhetőség havon (időre)153
Kezelhetőség havon (szubijektív)158
Elérhető pontszám:8023
Nedves úton
Fékezés nedves úton3022
Kezelhetőség nedves úton104
Nedves kezelhetőség (szubijektív)108
Nedves pálya54
Egyenesirányú aquaplaning159
Keresztirányú aquaplaning104
Elérhető pontszám:8051
Száraz úton
Féktávolság3022
Kezelhetőség időre1510
Kezelhetőség (szubijektív)1512
Elérhető pontszám:6044
Gazdaságosság/környezetvédelem
Elhaladási zaj104
Gördülési ellenállás2018
Elérhető pontszám:3022
Összesen elérhető pontszám:250140

Következtetés

A Nokian és a Goodyear négyévszakos gumiabroncsai, legalábbis új állapotban, nagyon közel állnak a téli gumikhoz. A két tesztjelölt megfelelő biztonságot és tapadást is kínál nyári és nedves utakon. Azonban lényegesen alacsonyabb szinten, mint a referencia nyári gumi.

10/10 Bridgestone A001 – Nem ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon207
Fékezés havon305
Kezelhetőség havon (időre)150
Kezelhetőség havon (szubijektív)152
Elérhető pontszám:8014
Nedves úton
Fékezés nedves úton3016
Kezelhetőség nedves úton101
Nedves kezelhetőség (szubijektív)106
Nedves pálya53
Egyenesirányú aquaplaning1510
Keresztirányú aquaplaning106
Elérhető pontszám:8042
Száraz úton
Féktávolság3020
Kezelhetőség időre159
Kezelhetőség (szubijektív)1514
Elérhető pontszám:6043
Gazdaságosság/környezetvédelem
Elhaladási zaj105
Gördülési ellenállás2015
Elérhető pontszám:3020
Összesen elérhető pontszám:250119

Continental Premium Contact 5 – Nyári referencia gumi

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon200
Fékezés havon300
Kezelhetőség havon (időre)150
Kezelhetőség havon (szubijektív)150
Elérhető pontszám:800
Nedves úton
Fékezés nedves úton3028
Kezelhetőség nedves úton108
Nedves kezelhetőség (szubijektív)109
Nedves pálya55
Egyenesirányú aquaplaning1510
Keresztirányú aquaplaning105
Elérhető pontszám:8065
Száraz úton
Féktávolság3028
Kezelhetőség időre1513
Kezelhetőség (szubijektív)1514
Elérhető pontszám:6055
Gazdaságosság/környezetvédelem
Elhaladási zaj104
Gördülési ellenállás2018
Elérhető pontszám:3022
Összesen elérhető pontszám:250142

Dunlop Winter Sport 5 – Téli referencia gumi

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon2016
Fékezés havon3026
Kezelhetőség havon (időre)1514
Kezelhetőség havon (szubijektív)1513
Elérhető pontszám:8069
Nedves úton
Fékezés nedves úton3019
Kezelhetőség nedves úton105
Nedves kezelhetőség (szubijektív)107
Nedves pálya53
Egyenesirányú aquaplaning1511
Keresztirányú aquaplaning107
Elérhető pontszám:8052
Száraz úton
Féktávolság3020
Kezelhetőség időre158
Kezelhetőség (szubijektív)1512
Elérhető pontszám:6040
Gazdaságosság/környezetvédelem
Elhaladási zaj106
Gördülési ellenállás2018
Elérhető pontszám:3024
Összesen elérhető pontszám:250185

Így teszteltük

Tesztpálya : Test World >>> (FIN) és Contidrom >>> (D).
Tesztjármű: Seat Leon ST, Golf VII.
Féktávolság mérés havon: Átlagos lassulás ablakfékezéstől 28 és 10 km/h között, méterben számolva az álló helyzetig.
Tapadásmérés havon: 15 és 32 km/h közötti gyorsulás aktivált kipörgésgátlóval.
Hókezelés: pályahossz 1200 méter, a vezetési idő objektív értékelése és a vezetési magatartás szubjektív értékelése.
Féktávolság mérése nedves úton: lassulás ablakfékezéstől 80 és 1 km/h között
Féktávolság száraz körülmények között: Lassulás ablakfékezéstől 100 és 1 km/h között
Hosszirányú aquaplaning: 9 milliméter vízmélység, érték több mint 15 százalékos csúszás esetén.
Oldalirányú aquaplaning: 5 milliméter vízmélység, a 60 és 90 km/h között elért oldalgyorsulás
Körpálya: Átlagos köridő 60 méter átmérőjű öntözött körön.
Nedves kezelési pálya: útvonal hossza 1835 méter, a vezetési idő objektív értékelése és a vezetési magatartás szubjektív értékelése.
Száraz kezelés: útvonal hossza 1650 méter, a vezetési idő objektív értékelése és a vezetési magatartás szubjektív értékelése.
Külső zaj:Gördülési zaj 80 km/h-nál db(A)-ban a 2001/43/EK szerint.
Gördülési ellenállás: Gépi próba 4827 Newton terhelés mellett, 2,1 bar légnyomás.

Forrás: ACE STEERING WHEEL

Szerző: Gunnar Beer

Fotók: Tschovikov


File Gábor info(kukac)gumipiacmagazin.hu +36305620602.

File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu
+36305620602.

Similar Posts