ADAC 2022 – Téli gumi kopás teszt
A legtöbb mikroműanyag-kibocsátás az autógumik kopásából származik. Az ADAC megvizsgálta és értékelte a különböző méretű gumik kopását.
185/65R15 Téli gumik
A 185/65R15-ös kisautó méretben a téli gumiknál hasonló a kép, mint a nyári abroncsoknál, itt is a Michelin áll ismét az élen, ami a kopást illeti. A francia abroncsgyártót ebben a dimenzióban csak a szintén Michelin csoporthoz tartozó Kleber Krisalp HP3 múlja felül, amely nagyon alacsony abroncskopással még mindig minden vezetésbiztonsági szakterületen jó eredményeket ér el. Ez figyelemre méltó eredmény, különösen a havas teljesítmény szempontjából, mivel az alacsony gumikopás és a havon való jó vezetési biztonság ellentétes céljai különösen nagy súlyt helyeznek a fejlesztőkre. A Kleber megmutatja, mi lehetséges ma a legújabb gumiabroncs-technológiákkal!
Másrészt ott van az olcsó Viking gumiabroncs márka, amely a Continental csoporthoz tartozik. 130g/1000km-nél a Viking Win Tech a legmagasabb abroncskopást mutatja ehhez képest, mérsékelt eredményekkel a vezetési biztonság tekintetében nedves úton. De ismét a Pirelli Cinturato Winter és a Kumho Wintercraft WP51 a legnagyobb kopású abroncsok közé tartoznak a kisautó kategóriában.
195/65R15 Téli gumik
A 195/65R15 méretű téli gumiabroncsok eredményei meglepőek. Ez a gumiméret számos kompakt járműhöz (VW Golf, Opel Astra) alkalmas, de olyan kisteherautókhoz is, mint a VW Touran vagy a Renault Kangoo. Ez a speciális abroncsméret folyamatosan átlagon felüli gumikopást mutat, ami az abroncs felépítésének köszönhető. A 205/55 R16-os mérethez képest az átlagos gumikopás körülbelül 10 százalékkal magasabb. A 139g/1000 km-es átlaggal a 195-ös téli gumiabroncs produkálja a legnagyobb kopást ehhez képest.
Az élen a BF Goodrich G-Force Winter 2 áll 100g/1000km-rel, ezt követi a Michelin Alpin 6 (105g/1000 km) és a Vredestein Wintrac (109g/1000km). Ugyanakkor mindhárom gumiabroncs jó vagy kielégítő menettulajdonságokat mutat havon és nedves úton.
Az összes többi, ebben a méretben tesztelt gumiabroncs lényegesen nagyobb gumikopást mutat. A Bridgestone Blizzak LM005 a legmagasabb abroncskopással rendelkezik az összes vizsgált abroncs közül, 171g/1000km. És ez annak ellenére, hogy az abroncs még havon is csak kielégítően teljesít. Úgy tűnik, hogy sok gyártó ebben a gumiméretben elavult abroncstechnológiát használ, amely már nem korszerű, bár a 195/65R15 méretű abroncs még mindig az egyik legkelendőbb téli gumi méret Németországban.
205/55R16 Téli gumik
A legkeresettebb, 205/55R16 méretű téli gumiabroncsban egy névtelen termék áll az élen a gumiabroncsok kopását illetően. 86g/1000km-ével a Tristar Snowpower HP lenyűgöző eredményt ér el. Ugyanakkor a Tristar nedves utakon rossz eredménnyel, az alacsony kopása ellenére sem ajánlható. A rossz vezetési biztonságot soha nem szabad ellensúlyozni a környezetvédelemmel. A nem biztonságos gumiabroncs rossz marad, még akkor is, ha környezetbarátnak tervezték.
A Michelin Alpin 6 jobban feloldja a konfliktusát. Mindössze 87g/1000km-ével a Michelin csak valamivel nagyobb kopást produkál, mint a Tristar, de a vezetésbiztonsági kritériumok terén folyamatosan pozitív eredményeket mutat.
A 205-ös dimenzióban különösen nagy a gumikopás a két prémium gyártónál, a Pirellinél és a Bridgestone-nál. A Pirelli Cinturato Winterje valóban különösen biztonságos menettulajdonságokat mutat havon, de ennek az ára a nagyon magas, 149g/1000km-es gumikopás.
145g/1000km-ével a Bridgestone Blizzak LM005 hasonlóan gyenge szinten áll, mint a Pirelli, de még így is a kiemelkedő menettulajdonságokkal nyűgözi le a vezetőket nedves utakon. Itt is különösen egyértelművé válik a célkonfliktus a gumiabroncsok kopása és a vezetési jellemzők között havon és nedves úton. Sem a Pirellinek, sem a Bridgestone-nak nem sikerül feloldania ezt a célkonfliktust a 205/55-R16 téli gumiabroncs méretével.
Az ADAC tanulmány a következő kérdésekre ad választ:
Mennyire káros a gumikopás?
Az abroncsok kopásálló részecskéi csak korlátozott mértékben jelentenek veszélyt az emberre, mert a részecskéknek csak nagyon kis része marad hosszabb ideig a légkörben. A belélegzett levegőn keresztül hat az emberre. A 10 μm-nél kisebb (PM10) vagy 2,5 μm-nél (PM2,5) kisebb átmérőjű finom por belélegezhető, azonban az abroncskopásból származó részecskék nagyon durvák , és nem hatolnak be mélyen az emberi légutakba. .
A gumiabroncs- és útkopás nagy része az úton vagy az út közelében marad. A csapadék során nagyrészt az útfelszíni vizekből gyűlik össze és távozik. Települési környezetben a szennyvízcsatornán keresztül folyik le, a városon kívül az útfelszíni vizek többnyire az üregekbe vagy a természetben előforduló talajba szivárognak. Kétségtelen, hogy a víz és a talaj szennyezett lesz.
Hogyan történik a gumikopás?
Az erőátvitel során kopás lép fel az abroncs, az út és az úton lévő szennyeződés (pl. megmaradt levelek, szélfútta talaj, homok, víz stb.) érintkezési felületén. A koptató részecskék tehát nem egyfajta gumiabroncs-kopásból állnak, hanem különböző anyagok csomószerű konglomerátumai. A „TRWP” szakkifejezés (gumi és út kopási részecskék, azaz abroncs- és útkopásból származó részecskék) jobban megmagyarázza a részecskék összetett összetételét, mint a „gumikopás”.
Hogyan mérhető a gumikopás?
Az ADAC évek óta méri a gumiabroncsok kopását valós üzemben és laboratóriumi körülmények között egy görgős próbapadon , azaz meghatározza a futásteljesítményt a kopási határ eléréséig. De a futásteljesítményt két paraméter is befolyásolhatja . Először is a kopás mértéke , másodsorban pedig a profil magassága: minél magasabb a profil új állapotban, annál tovább használható.
Tehát ha egy gumiabroncs környezetbarátságáról szeretne kijelentéseket tenni a gumi környezetbe való kibocsátásával kapcsolatban, akkor az abroncs élettartama alatti súlycsökkenése játszik szerepet, nem pedig a futófelület mélysége.
A gumi kopás teszt hosszú évek óta szerves részét képezi az ADAC gumiabroncs tesztnek, amelyet évente kétszer végeznek el. Szezononként egy abroncsmérettel több mint 15 000 kilométert kell megtenni, hogy a valós üzemelés során megállapítható legyen a kopás.
Az utakon több egyforma járművet haszálnak, konvojban haladva egy körülbelül 300 kilométeres útvonalon, amelynek 60 százaléka városi és vidéki területek, 40 százaléka autópálya.
Mennyi az átlagos gumi kopás?
Az abroncsok átlagos súlyveszteségének megállapítása érdekében az ADAC az elmúlt évek ADAC gumiabroncs-tesztjeiből három nyári és téli gumiméretet , valamint egy négyévszakos gumiméretet értékelt.
A gumiabroncsok súlycsökkenését – a különböző gumiabroncs-méretektől függően – a következő ábra mutatja. Egy pont az abroncsmodell egyedi eredményét jelöli, a súlyveszteség felhasználásával meghatározták a gumiabroncs tömegét újkor és 15 000 kilométer megtétele után, valamint a négy gumi 1000 kilométerenkénti átlagos gumikopását.
A gumiabroncsok kopásának értékelése a következő információkat tartalmazza:
- Egy jármű átlagosan 120 grammot kopik 1000 kilométerenként mind a négy gumiabroncson.
- A nyári, téli és négy évszakos gumiabroncsok kopásában nincs általános különbség . A gumiabroncsok kopása valamivel kisebb a nyári gumikon, mint az azonos méretű téli gumikon.
- Szinte minden tesztelt gumiabroncs méretben vannak olyan abroncsok, amelyek alacsony , 100 gramm/1000 kilométeres gumikopást tesznek lehetővé. Ez alól kivétel a 225/40 R18-as nyári gumiabroncs. Kifejezetten ebben a méretben tesztelték a sportos abroncs modelleket, amelyek mindegyike átlagon felüli gumikopással rendelkezik.
- A 195/65 R15 méretű téli gumi is feltűnő. Ebben a méretben, amely alkalmas kompakt járművekhez és kisteherautókhoz, az abroncskopás általában nagyon magas. Nem lehetett véglegesen tisztázni, hogy ez a gumiabroncs-méret tervezési hátrányokkal jár-e, vagy a gyártók elavult gumiabroncs-technológiát alkalmaznak.
- A 185/65R15 méretű gumiabroncsok különösen pozitívak. A kisautók számára megfelelő abroncsméretben számos olyan modell található , különösen a nyári gumik , amelyek lényegesen kevesebb, mint 100 g/1000 km kopást produkálnak.
Melyik gyártó figyel oda a kopásra és ki nem?
Az átlagos gumi kopás gyártónkénti meghatározásához a kiválasztott hat téli és nyári gumiabroncs méretet értékelték, és átlagot számítottak minden olyan gumiabroncs gyártóra, amely a méretek legalább felére (azaz legalább háromszor) képviselteti magát.
Az értékelés azt mutatja, hogy nem minden gumiabroncs-gyártó integrálta a lehető legmagasabb vezetési biztonságot és az alacsony környezetterhelést a gumiabroncs-fejlesztési folyamatba. Ez vonatkozik az egyes gyártók marketingjére is. A reklámüzenetek gyakran csak a gumiabroncsok teljesítményét hangsúlyozzák , de nem az abroncs környezeti tulajdonságait.
A Michelin azon kevés gumiabroncs-gyártók egyike volt, akik felismerték ennek szükségességét, és kifejezetten erre fektette a gumiabroncs-fejlesztést, mindössze 90 gramm/1000 kilométeres átlagos abroncskopással. A Vredestein és Goodyear is jól teljesített.
A gyártó értékelésének másik oldalán három prémium gyártó található, köztük a Pirelli, a Bridgestone és a Continental , akiknek nyilvánvalóan van tennivalójuk a gumiabroncsok kopása terén. Úgy tűnik, különösen a Pirelli nem ismerte fel a gumiabroncsok kopásának környezetvédelmi jelentőségét – a Pirelli gumiabroncsok átlagon felüli vezetési teljesítménye száraz utakon nem vigasztal. Kívánatos lenne az abroncsok teljesítménye és a környezetvédelem közötti jobb egyensúly megteremtése.
A kiválasztott gumiabroncs méretekben mindig kiemelkedik egy-egy másod vagy harmad márka, amelyek az egyes abroncsmodellek terén élen járnak. Itt úgy tűnik, mintha a második-harmadik márkákat gyakran technológiai hordozóként is felhasználnák, hogy innovatív ugrásokat vezessenek be a piacon.
Befolyásolja-e a kopás a gumiabroncsok teljesítményét?
Alig néhány évvel ezelőtt a nedvesség és a kopás közötti tipikus kompromisszum a gumiabroncs-fejlesztésben leküzdhetetlennek tűnt. Egy olyan gumiabroncsnak, amelyik például jól tudott fékezni nedves úton, „puha” gumikeveréket kellett használnia. De voltak gyengeségei a a kopás tekintetében – ami persze fordítva is érvényesült.
Jelenleg a legalacsonyabb , 58 g/1000 km kopású tesztelt abroncs a Michelin Cross Climate+ 185/65 R15-ös méretben, ami kellő biztonsági tartalékot is kínál. A Bridgestone Blizzak LM005 195/65 R15 méretben a legnagyobb méretű kopást mutatta, ami 171 gramm abroncskopást produkál 1000 kilométerenként. Tehát egyáltalán nincs összefüggés a kopás és a gumiabroncsok teljesítménye között? Ehhez külön-külön meg kell nézni a megfelelő teszteredményeket a “Száraz út” és a “Nedves” kategóriákban, összehasonlítva a kopással.
A kopás teszt értékelésének következtetése:
- Minden méretben vannak olyan abroncsmodellek, amelyek alacsony kopással és jó menetbiztonsággal rendelkeznek
- Az alacsony kopású gumiabroncsok nem feltétlenül vezetnek az aquaplaning kockázatának növekedéséhez, mivel az aquaplaning tulajdonságok a futófelület kialakításától és a mintázatmélységtől függenek, nem pedig a gumikeveréktől.
- A téli gumiabroncsoknál nyilvánvalóvá válik, hogy az alacsony kopásállóságú abroncsok általában gyengébbek a hóban . Vannak azonban olyan gumiabroncsok, amelyek a lehető legjobb módon oldják meg ezt a célkonfliktust, és még mindig elfogadható hótulajdonságokkal rendelkeznek alacsony kopás mellett
- Különösen a sportos abroncsméretek és az úgynevezett ultra-nagy teljesítményű gumiabroncsok (UHP) esetében gyakran úgy tűnik, hogy a hangsúlyt csak a száraz utakon való nagy menetstabilitásra helyezik. Az ezzel járó gumikopás aligha áll sok gyártó középpontjában. Az átlagon felüli gumiabroncs-teljesítmény száraz utakon azonban nem hoz további biztonsági előnyt normál úthasználat során, mivel a határtartomány rendkívül magas. Ezek a gumik alkalmasak a versenypályára.
Forrás: ADAC
_______________________________
File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu
+36305620602.