A gumiabroncs-tesztelőknek pontos előírások szerint kell vezetniük
|

ADAC 2018 – Négyévszakos gumik teszt: 175/65R14

Hó, jég, eső, hideg vagy meleg: a négyévszakos abroncsok biztos tapadást ígérnek minden időben. De vajon jobbak a nyári és téli gumiknál?

Hó, jég, eső, hideg vagy meleg: a négy évszakos abroncsok biztos tapadást ígérnek minden időben. De vajon jobbak a nyári és téli gumiknál?

Az ADAC a legfrissebb minden időjárási körülményre gyártott gumiabroncsot tesztelte – köztük a Continental, a Goodyear, a Hankook, a Michelin és a Nokian abroncsait.

  • A a négy évszakos teszten 9 modellt vizsgáltak 175/65R14 méretben
  • 4 modell teljesít a kielégítő, 5 modell csak a megfelelő fokozatot éri el
  • A gumiméret megfelelő: Citroën C2, Ford Fiesta, Hyundai i10, Mazda 2, Mitsubishi Colt, Renault Twingo, Seat Mii, Škoda Citigo, VW up! vagy Toyota Yaris.

Az ADAC már kétszer tesztelte az alsó középosztály négy évszakos gumiabroncsait. Az eredmény mindig kijózanító volt: 2014-ben kettő éppen elég, kettő nem kielégítő. 2016-ban kettő kielégítő volt, három elegendő és kettő nem kielégítő gumiabroncs volt.

A kötelező téli gumiabroncsok bevezetése és a kötelező abroncsnyomás-figyelők az abroncsban beindította a piacot. Ha amúgy is csak a hideg évszakban szabad téli gumival közlekedni: nem lenne egyszerűbb és olcsóbb egy egész évben használható négy évszakos gumival közlekedni? A flották és az autókölcsönző cégek üzemeltetői pedig amúgy is csak egyfajta abroncsot szerettek volna flottaműveletükhöz.

Reprezentatív ADAC gumiabroncs vásárlási felmérés 2018

A felmérés eredményei is azt igazolják, hogy a piac megváltozott. A német sofőrök 47 százaléka el tudta képzelni, hogy négy évszakos gumit vásárol. A mikro- és kisautók tulajdonosai különösen szívesen váltanának. Itt még 58, illetve 55 százalék az arány. Természetesen ezekkel az autókkal főleg városban közlekednek, ritkán használják síelésre vagy nyári szünetre. Alacsony futásteljesítmény mellett pedig különösen bosszantó a gumicsere és a tárolás. Az ADAC ezért a kisautók 175/65 R14-es abroncsait választotta a teszthez.

9-ből csak 4 kielégítő

A négy évszakos teszt vezetésekre az ADAC mérnökei Európa-szerte utaztak az év különböző időszakaiban. A finnországi Ivalóba a hótesztekre, a Hannover melletti Contidromba a nedves, jeges és fogyasztási tesztekre került sor. A Bridgestone Róma melletti tesztpályán pedig a száraz és kopás teszteket végeztek.

Az eredmény

A kilenc tesztelt gumiabroncsból négy kielégítően teljesített, ezért mindenképpen ajánlott egész éves használatra. A többi „megfelelő” gumiabroncs korlátozásokkal legalább elfogadható. Ez azt bizonyítja, hogy a négy évszakos abroncsok egyértelműen jobban megfelelnek a kisautóknak.

A második megállapítás: a négy évszakos abroncsok legújabb generációja ismét módosított téli keverékeket használ. A nyári gumik havon való összehasonlítása azt mutatja, hogy a négy évszakos gumiknak ésszerűen elfogadhatóbb a teljesítménye havon.

Száraz utakon azonban el kell fogadni a téli abroncsok tervezési gyengeségét is. A rövid fékút és a kezelhetőség tekintetében a nyári gumik egyértelműen előrébb járnak.

Tesztgyőztes: Nexen N blue 4 Season 

A Nexen N blue 4 Season a legjobban oldja meg a kitűzött célokat a tesztben. Jó a teljesítménye nedvesen és jégen. A koreai abroncs kissé gyengébb teljesítményt nyújt száraz és hóval borított utakon, de még így is elfogadható. A Conti új AllSeasonContact viszont remekül oldja meg a nedves és hó közötti klasszikus célkonfliktust – bár a száraz utakon nyújtott teljesítmény rovására.

Száraz felületen a következő helyen álló Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 és Nokian Wheatherproof is mutat gyengeségeket. A Firestone kivételével (a legrosszabb teljesítmény szárazon és nedves úton) a mögötte lévő abroncsok átlag alatti teljesítményt nyújtanak havon – még a teszt legdrágább modellje, a Michelin alacsony kopásállóságú CrossClimate is.

9/1 Nexen N blue 4 Season 

+ Jó nedves kezelhetőség
+ Kiváló kezelhetőség jégen
– Száraz és hóval borított utakon valamivel gyengébb teljesítmény

9/2 Continental AllSeasonContact

+ Jó havas és nedves kezelhetőség
+ Alacsony üzemanyag fogyasztás
– Gyenge teljesítmény száraz utakon

9/3 Goodyear Vector 4Seasons Gen-2

+ Nagyon jó teljesítmény nedves utakon
+ Alacsony kopás
– Gyenge teljesítmény száraz és havas utakon

9/4 Nokian Weatherproof

+ Kiváló tulajdonságok havas utakon
+ Jó tulajdonságok nedves utakon
+ Alacsony kopás
– Gyenge teljesítmény száraz utakon

9/5 Firestone Multiseason

+ Alacsony üzemanyag fogyasztás
– Gyenge teljesítmény száraz és nedves utakon
– Hangos

9/6 Maxxis AllSeason AP2

– Gyenge teljesítmény havas és száraz utakon

9/7 Vredestein Quatrac 5

+ Alacsony üzemanyag fogyasztás
+ Remek teljesítmény száraz utakon
– Gyenge teljesítmény havas utakon

9/8 Hankook Kinergy 4s H740

+ Viszonylag alacsony kopás
– Gyenge teljesítmény havas és nedves utakon

9/9 Michelin CrossClimate

+ Kiváló kopásállóság
+Viszonylag jó száraz és jeges utakon
– Gyenge teljesítmény havas utakon

A tesztelők véleménye

A hó példája azt mutatja, hogy ha négy évszakos gumik mellett szeretne dönteni, akkor pontosan ismernie kell a jármű egyedi alkalmazási profilját és a gumik erősségeit és gyengeségeit. Például a tesztben szereplő négy „kielégítő” négyévszakos abroncs alternatívát jelent azoknak az autósoknak, akik mérsékelt éghajlatú régióban élnek, és nem terveznek sí- vagy nyári vakációt délen.

Természetesen ez vonatkozik a másod- és kisautók tulajdonosaira is, akik főként a kevés kilométeres városokban közlekednek. De mindenkire, akinek spórolni akar az átszereléssel, és rossz téli időben otthon hagyhatja az autót.

 Tudnod kell

Ezek a négyévszakos gumiabroncsok, nem érik el a legjobb teljesítményt a speciálisan nyári vagy téli útviszonyokra fejlesztett gumik között.

Fotók: ADAC/Wolfgang Grube. Infografika: ADAC Motorwelt.

_______________________________

File Gábor info(kukac)gumipiacmagazin.hu +36305620602.

File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu
+36305620602.

Similar Posts