ACE 2022 – Négyévszakos gumi teszt: 205/55R17
Mennyire jók a négyévszakos gumik kompakt és SUV-autókhoz? Kilenc 205/55RR17-es gumiabroncsot küldtünk a téli és nyári hőmérsékleti tesztekre
A négyévszakos gumiabroncsok ma már nem számítanak új jelenségnek: piaci részesedésük már 2021-ben 27 százalék körül volt – a trend pedig emelkedő.
Számos oka van annak, ami a négyévszakos gumiabroncsok mellett szól. Mindenekelőtt praktikus: nincs többé fárasztó gumicsere tavasszal és ősszel, nincs várakozási idő és költség a gumiszervizeknél >>>. A téli és nyári gumik tárolása már szintén a múlté.
Mindazonáltal a négyévszakos gumiabroncsoknak képesnek kell lenniük arra, amire a téli és nyári gumiknak: biztonságos vezetést havas, nedves vagy száraz utakon.
Egy biztos: a négyévszakos abroncsok mindig kompromisszumot jelentenek
A négyévszakos gumik a nyári és a téli abroncsok kombinációját képviselik. Így tudniuk kell különböző tulajdonságaikat. A gumiabroncsok ezt lényegében a gumikeverékükből és a futófelületükön lévő mintázatból nyerik. Mindkettő befolyásolja a tapadást, és így a vezetési és fékezési viselkedést tulajdonságokat is.
Nyári gumi, téli gumi, négyévszakos gumi – a különbségek
A nyári abroncsoknak több vizet kell félrelapátolniuk, így több és szélesebb hosszirányú mintaárokkal rendelkezik, mint a téli abroncsok. Valamint egységesebb a profiljuk és keményebb futófelületi keverékük a száraz utakon való kisebb kopás érdekében.
A téli gumik viszont lágyabb gumikeverékkel készülnek. Adalékanyagokkal, például szilícium-dioxiddal büszkélkedhetnek. Ezek elasztikussá teszik az abroncsokat a hidegben, és megakadályozzák, hogy törékennyé váljanak. A markáns, finom lamellás szerkezetű profil jobb tapadást biztosít hóval borított felületeken és jégen.
A négyévszakos gumik tulajdonságai valahol a kettő között vannak. Nem olyan jók, mint a téli vagy nyári gumik. Az anyagkeveréktől vagy a profilszerkezettől függően egyesek nyáron, mások pedig télen erősek. A négyévszakos időjárásra alkalmas gumiabroncsok egyre jobbak és jobbak.
Négyévszakos teszt gumiabroncsaink 205/55R17 méretben
- Berlin Tires All Season 1
- Bridgestone Weather Control A005 EVO
- Continental AllSeason Contact
- Cooper Discoverer All Season
- Goodyear Vector4Seasons Gen-3
- Michelin Crossclimate 2
- Nokian Seasonproof
- Toyo Celsius
- Vredestein Quatrac Pro
ACE 2022 négyévszakos gumiabroncs teszteredmények:
Helyezés | Négyévszakos gumiabroncs | Elérhető pont | Elért pont | Javaslat |
1 | Michelin Crossclimate 2 | 250 | 196 | Nagyon ajánlott – tesztgyőztes |
2 | Continental AllSeason Contact | 250 | 184 | Ajánlott |
3 | Nokian Seasonproof | 250 | 182 | Ajánlott Ár-értékarány nyertese |
4 | Goodyear Vector4Seasons Gen-3 | 250 | 177 | Ajánlott |
5 | Vredestein Quatrac Pro | 250 | 173 | Ajánlott |
6 | Bridgestone Weather Control A005 EVO | 250 | 162 | Feltételesen ajánlott |
7 | Berlin Tires All Season 1 | 250 | 152 | Feltételesen ajánlott |
7 | Cooper Discoverer All Season | 250 | 152 | Feltételesen ajánlott |
9 | Toyo Celsius | 250 | 149 | Nem ajánlott |
Részletes ACE 2022 négyévszakos gumiabroncs teszteredmények:
9/1 Michelin Cross-Climate 2 – Nagyon ajánlott, Tesztgyőztes >>>.
Téli körülmények közt | Maximálisan pontszám | Elért pontszám |
Tapadás havon | 20 | 14 |
Fékezés havon | 30 | 25 |
Kezelhetőség havon (időre) | 15 | 13 |
Kezelhetőség havon (szubijektív) | 15 | 11 |
Elérhető pontszám: | 80 | 63 |
Nedves úton | ||
Fékezés nedves úton | 30 | 20 |
Kezelhetőség nedves úton | 10 | 8 |
egyenesirányú aquaplaning (időre) | 10 | 6 |
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív) | 15 | 12 |
keresztirányú aquaplaning | 15 | 13 |
Elérhető pontszám: | 80 | 59 |
Száraz úton | ||
Fékezés száraz úton | 30 | 24 |
Kezelhetőség száraz úton (időre) | 15 | 12 |
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív) | 15 | 10 |
Elérhető pontszám: | 60 | 46 |
Környezetvédelem/Gazdaságosság | ||
Elhaladási zaj | 10 | 9 |
Gördülési ellenállás | 20 | 19 |
Elérhető pontszám: | 30 | 28 |
Összesen elérhető pontszám | 250 | 196 |
Így teszteltük
- Helyszín: Nokian “White Hell” tesztpálya, Finnország és “Hakka Ring” Tarrancon, Spanyolország
- Résztvevők: ACE, ARBÖ, GTÜ
- Tesztpartner: Nokian (tesztberendezés és teszthelyszin)
- Referencia gumiabroncsok: Márkás nyári és téli gumiabroncsok ugyanabból az ár-teljesítmény szegmensből
9/2 Continental AllSeasonContact – Ajánlott
Téli körülmények közt | Maximálisan pontszám | Elért pontszám |
Tapadás havon | 20 | 12 |
Fékezés havon | 30 | 22 |
Kezelhetőség havon (időre) | 15 | 13 |
Kezelhetőség havon (szubijektív) | 15 | 10 |
Elérhető pontszám: | 80 | 57 |
Nedves úton | ||
Fékezés nedves úton | 30 | 22 |
Kezelhetőség nedves úton | 10 | 7 |
egyenesirányú aquaplaning (időre) | 10 | 6 |
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív) | 15 | 12 |
keresztirányú aquaplaning | 15 | 13 |
Elérhető pontszám: | 80 | 60 |
Száraz úton | ||
Fékezés száraz úton | 30 | 21 |
Kezelhetőség száraz úton (időre) | 15 | 11 |
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív) | 15 | 10 |
Elérhető pontszám: | 60 | 42 |
Környezetvédelem/Gazdaságosság | ||
Elhaladási zaj | 10 | 7 |
Gördülési ellenállás | 20 | 18 |
Elérhető pontszám: | 30 | 25 |
Összesen elérhető pontszám | 250 | 184 |
Téli tesztelés a sarkvidéki Finnországban
A pokol tényleg létezik! Csak fehér, hideg és Lappföld finnországi részén található. Körülbelül 100 km-re légvonalban a Korvatunturi >>> hegytől. Állítólag ott lakik a Mikulás…
Itt, Finnország sarkvidéki részén a hideg évszakban rendszeresen tesztelik a téli gumiabroncsokat, hogy meghatározzák azok tényleges téli jellemzőit.
Mi is Lappföldön jártunk, és teszteltük a prémium négyévszakos gumikat 205/55R17-es méretben. Ehhez a finn Nokian gumiabroncsgyártó teszttelepét használtuk.
9/3 Nokian Seasonproof – Ajánlott
Téli körülmények közt | Maximálisan pontszám | Elért pontszám |
Tapadás havon | 20 | 12 |
Fékezés havon | 30 | 26 |
Kezelhetőség havon (időre) | 15 | 13 |
Kezelhetőség havon (szubijektív) | 15 | 10 |
Elérhető pontszám: | 80 | 61 |
Nedves úton | ||
Fékezés nedves úton | 30 | 20 |
Kezelhetőség nedves úton | 10 | 6 |
egyenesirányú aquaplaning (időre) | 10 | 6 |
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív) | 15 | 10 |
keresztirányú aquaplaning | 15 | 12 |
Elérhető pontszám: | 80 | 54 |
Száraz úton | ||
Fékezés száraz úton | 30 | 20 |
Kezelhetőség száraz úton (időre) | 15 | 12 |
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív) | 15 | 10 |
Elérhető pontszám: | 60 | 42 |
Környezetvédelem/Gazdaságosság | ||
Elhaladási zaj | 10 | 7 |
Gördülési ellenállás | 20 | 18 |
Elérhető pontszám: | 30 | 25 |
Összesen elérhető pontszám | 250 | 182 |
Ideális feltételek négyévszakos gumikhoz
Amikor a tesztcsapat konvoja elhaladt a „Fehér Pokol” területének kapuja előtt, napsütéses, enyhén szeles és hideg idő volt. De nem olyan hideg, mint azt a legtöbben várnák, a talaj hőmérséklete -4 fok volt.
Szinte túl meleg a tisztán téli gumiabroncsok teszteléséhez, amelyeknek ellen kell állniuk az extrém időjárási körülményeknek. Másrészt ideális a négyévszakos gumiabroncsok teszteléséhez, amelyeknek minden helyzetettel meg kell birkózniuk, kivéve az extrém téli időjárást. A hőmérséklet megfelelt a télies közép-európai viszonyoknak.
9/4 Goodyear Vector4Seasons Gen-3 – Ajánlott
Téli körülmények közt | Maximálisan pontszám | Elért pontszám |
Tapadás havon | 20 | 10 |
Fékezés havon | 30 | 19 |
Kezelhetőség havon (időre) | 15 | 11 |
Kezelhetőség havon (szubijektív) | 15 | 9 |
Elérhető pontszám: | 80 | 49 |
Nedves úton | ||
Fékezés nedves úton | 30 | 20 |
Kezelhetőség nedves úton | 10 | 8 |
egyenesirányú aquaplaning (időre) | 10 | 8 |
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív) | 15 | 12 |
keresztirányú aquaplaning | 15 | 12 |
Elérhető pontszám: | 80 | 60 |
Száraz úton | ||
Fékezés száraz úton | 30 | 20 |
Kezelhetőség száraz úton (időre) | 15 | 12 |
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív) | 15 | 10 |
Elérhető pontszám: | 60 | 42 |
Környezetvédelem/Gazdaságosság | ||
Elhaladási zaj | 10 | 8 |
Gördülési ellenállás | 20 | 18 |
Elérhető pontszám: | 30 | 26 |
Összesen elérhető pontszám | 250 | 177 |
A Michelin, a Nokian és a Continental ismeri a legjobban a telet
A finnországi hótesztek megmutatták nekünk, hogy mennyi téli gumi van – vagy nincs- a minden időjárási viszonyra készült abroncsunkban.
Itt kiemelkednek a Michelin, a Nokian és a Continental gumiabroncsai. Tisztességes eredményeket produkáltak minden téli versenyszámban: a Michelin kínálja a legrövidebb féktávot 16,5 méteren 38 km/h-ról, amelyet szorosan követ a Nokian (16,6 m) és a Continental (17,0 m).
Mindegyiknek jó tapadása volt hóban is, így jó a kanyarodásuk. Kormányzási viselkedése és irányíthatósága is kiváló. Kanyarban ez jelentősen csökkenti annak a kockázatát, hogy a hátsó kerék megcsússzon (túlkormányzottság) vagy az első kerekek elveszítsék a tapadást (alulkormányzottság), és az autót az ív szélére tolják.
9/5 Vredestein Quatrac Pro – Ajánlott
Téli körülmények közt | Maximálisan pontszám | Elért pontszám |
Tapadás havon | 20 | 11 |
Fékezés havon | 30 | 17 |
Kezelhetőség havon (időre) | 15 | 10 |
Kezelhetőség havon (szubijektív) | 15 | 8 |
Elérhető pontszám: | 80 | 46 |
Nedves úton | ||
Fékezés nedves úton | 30 | 24 |
Kezelhetőség nedves úton | 10 | 8 |
egyenesirányú aquaplaning (időre) | 10 | 8 |
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív) | 15 | 8 |
keresztirányú aquaplaning | 15 | 11 |
Elérhető pontszám: | 80 | 59 |
Száraz úton | ||
Fékezés száraz úton | 30 | 21 |
Kezelhetőség száraz úton (időre) | 15 | 12 |
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív) | 15 | 10 |
Elérhető pontszám: | 60 | 43 |
Környezetvédelem/Gazdaságosság | ||
Elhaladási zaj | 10 | 7 |
Gördülési ellenállás | 20 | 18 |
Elérhető pontszám: | 30 | 25 |
Összesen elérhető pontszám | 250 | 173 |
A Bridgestone páratlan nedves úton
Nedves úton 80 km/h-ról való fékezéskor a Bridgestone a legjobb teljesítményt mutatja 27,9 m-rel, így közel áll a nyári referenciaértékhez (27,4 m). A Vredestein (28,2 m) és a Continental (29,5 m) következik. Itt a Bridgestone a téli teszttel ellentétben a legjobb teljesítményt nyújtja.
9/6 Bridgestone Weather Control A005 EVO – Feltételesen ajánlott
Téli körülmények közt | Maximálisan pontszám | Elért pontszám |
Tapadás havon | 20 | 5 |
Fékezés havon | 30 | 12 |
Kezelhetőség havon (időre) | 15 | 8 |
Kezelhetőség havon (szubijektív) | 15 | 3 |
Elérhető pontszám: | 80 | 28 |
Nedves úton | ||
Fékezés nedves úton | 30 | 24 |
Kezelhetőség nedves úton | 10 | 8 |
egyenesirányú aquaplaning (időre) | 10 | 7 |
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív) | 15 | 13 |
keresztirányú aquaplaning | 15 | 12 |
Elérhető pontszám: | 80 | 64 |
Száraz úton | ||
Fékezés száraz úton | 30 | 24 |
Kezelhetőség száraz úton (időre) | 15 | 10 |
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív) | 15 | 10 |
Elérhető pontszám: | 60 | 44 |
Környezetvédelem/Gazdaságosság | ||
Elhaladási zaj | 10 | 8 |
Gördülési ellenállás | 20 | 18 |
Elérhető pontszám: | 30 | 26 |
Összesen elérhető pontszám | 250 | 162 |
Egyes gumiabroncsok jelentős gyengeségeket mutatnak aquaplaning esetén
A Toyo gyenge az aquaplaning és a kezelhetőség terén. Kevésbé pontos kormányozhatóságot mutatnak, mint a teszt többi résztvevője. Sokkal bizonytalanabb a vezethetősége, és hajlamos alulkormányozottá válni gyorsításkor. A Toyo hajlamos jelentősen túlkormányozottá válni, amikor a terhelés megváltozik, vagyis amikor a kanyarokban elveszik a gázt. Ezzel ő a vesztes ebben a kategóriában.
9/7 Berlin Tires All Season 1 – Feltételesen ajánlott
Téli körülmények közt | Maximálisan pontszám | Elért pontszám |
Tapadás havon | 20 | 11 |
Fékezés havon | 30 | 22 |
Kezelhetőség havon (időre) | 15 | 11 |
Kezelhetőség havon (szubijektív) | 15 | 7 |
Elérhető pontszám: | 80 | 51 |
Nedves úton | ||
Fékezés nedves úton | 30 | 17 |
Kezelhetőség nedves úton | 10 | 5 |
egyenesirányú aquaplaning (időre) | 10 | 4 |
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív) | 15 | 9 |
keresztirányú aquaplaning | 15 | 10 |
Elérhető pontszám: | 80 | 45 |
Száraz úton | ||
Fékezés száraz úton | 30 | 20 |
Kezelhetőség száraz úton (időre) | 15 | 11 |
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív) | 15 | 4 |
Elérhető pontszám: | 60 | 35 |
Környezetvédelem/Gazdaságosság | ||
Elhaladási zaj | 10 | 6 |
Gördülési ellenállás | 20 | 15 |
Elérhető pontszám: | 30 | 21 |
Összesen elérhető pontszám | 250 | 152 |
Száraz úton kisebbek a különbségek a gumik között
A száraz tesztek területén a tesztabroncsok általában közelebb állnak egymáshoz. 80 km/h-ról fékezéskor a Michelin mutatta a legrövidebb féktávot (24,4 m), a Toyo a leghosszabbat (29,2 m).
A legtöbb gumiabroncs jó kanyarstabilitást, pontos kormányzást és könnyű irányíthatóságot mutat. A Bridgestone a legfelső csoportba tartozik, de a kezelhetőség azt mutatja, hogy hajlamos egy kicsit jobban túlkormányozni, amikor a terhelés változik.
A Continental és a Toyo abroncsai a középmezőnyben helyezkednek el, ami az irányíthatóságot illeti. Ez utóbbi azonban hajlamos ismét túlkormányozni, amikor a terhelés megváltozik.
Míg a Cooper és Berlin abroncsai nem mutatnak különösebb fékezést, a kezelhetőségük feltűnő: rajtuk van a legkevesebb tapadás, ami azt jelenti, hogy jobban csúsznak, és nagyobb az alul- vagy túlkormányzottság valószínűsége. Ez utóbbi a terhelésváltáskor is különösen szembetűnő. A kategória végén vannak.
9/8 Cooper Discoverer All Season – Feltételesen ajánlott
Téli körülmények közt | Maximálisan pontszám | Elért pontszám |
Tapadás havon | 20 | 6 |
Fékezés havon | 30 | 15 |
Kezelhetőség havon (időre) | 15 | 10 |
Kezelhetőség havon (szubijektív) | 15 | 8 |
Elérhető pontszám: | 80 | 39 |
Nedves úton | ||
Fékezés nedves úton | 30 | 18 |
Kezelhetőség nedves úton | 10 | 6 |
egyenesirányú aquaplaning (időre) | 10 | 4 |
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív) | 15 | 13 |
keresztirányú aquaplaning | 15 | 13 |
Elérhető pontszám: | 80 | 54 |
Száraz úton | ||
Fékezés száraz úton | 30 | 22 |
Kezelhetőség száraz úton (időre) | 15 | 9 |
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív) | 15 | 4 |
Elérhető pontszám: | 60 | 35 |
Környezetvédelem/Gazdaságosság | ||
Elhaladási zaj | 10 | 8 |
Gördülési ellenállás | 20 | 16 |
Elérhető pontszám: | 30 | 24 |
Összesen elérhető pontszám | 250 | 152 |
A négyévszakos gumik jó és praktikus kompromisszumot jelenthetnek
Következtetés: A tökéletes négyévszakos gumi még mindig nem létezik. De mindenképpen jók, amelyek az átlagos közép-európai időjáráshoz és időjárási viszonyokhoz megfelelőek.
9/9 Toyo Celsius – Nem ajánlott
Téli körülmények közt | Maximálisan pontszám | Elért pontszám |
Tapadás havon | 20 | 11 |
Fékezés havon | 30 | 21 |
Kezelhetőség havon (időre) | 15 | 11 |
Kezelhetőség havon (szubijektív) | 15 | 7 |
Elérhető pontszám: | 80 | 50 |
Nedves úton | ||
Fékezés nedves úton | 30 | 16 |
Kezelhetőség nedves úton | 10 | 4 |
egyenesirányú aquaplaning (időre) | 10 | 3 |
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív) | 15 | 7 |
keresztirányú aquaplaning | 15 | 11 |
Elérhető pontszám: | 80 | 41 |
Száraz úton | ||
Fékezés száraz úton | 30 | 17 |
Kezelhetőség száraz úton (időre) | 15 | 12 |
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív) | 15 | 8 |
Elérhető pontszám: | 60 | 37 |
Környezetvédelem/Gazdaságosság | ||
Elhaladási zaj | 10 | 6 |
Gördülési ellenállás | 20 | 15 |
Elérhető pontszám: | 30 | 21 |
Összesen elérhető pontszám | 250 | 149 |
Nyári tesztek a spanyol nap alatt
A nyári teszt részében a csapat hónapokkal később találkozik a Nokian új teszthelyén, a „Hakka-Ring”-en, Tarancónban, Spanyolországban. Itt a gumikat egy újabb tesztsorozaton küldik át. A száraz és nedves tesztek itt zajlanak 22 és 29 fok közötti pályahőmérsékleten.
A teszt győztese a Michelin
A Michelin Crossclimate 2 teljesített legjobban a tesztútvonalakon! Ezért lett a tesztgyőztesünk. Nem mutatott komoly gyengeségeket, magabiztos, kiegyensúlyozott és könnyen vezethető volt hóban, nedvesen és száraz pályán is.
A Continental AllSeason Contact a Nokian Seasonproof a második és a harmadik helyen végzett.
Nem minden gumiabroncs bírja jól
Míg a Bridgestone Weather Control volt a legjobb a nedves körülmények között, és jól teljesített száraz utakon, addig télen ő volt a leggyengébb. Ezért csak “feltételesen ajánlott” értékelést kap tőlünk. A mi szempontunkból téli használatra nem ajánlott.
A Cooper és Berlin abroncsai összességében sem kiemelkedőek, és csak a “feltételesen ajánlott” értéket érik el.
A teszt vesztese a Toyo Celsius. Túl sok veszélyforrást mutatott, különösen nedves utakon, és ez volt az egyetlen abroncs a tesztben, amely „nem ajánlott” minősítést kapott.
Forrás: ACE STEERING WHEEL
Szerző: Gunnar Beer
Fotók: Tschovikov
File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu
+36305620602.