Mennyire jók a négyévszakos gumik kompakt és SUV-autókhoz? Kilenc 205/55RR17-es gumiabroncsot küldtünk a téli és nyári hőmérsékleti tesztekre
|

ACE 2022 – Négyévszakos gumi teszt: 205/55R17

Mennyire jók a négyévszakos gumik kompakt és SUV-autókhoz? Kilenc 205/55RR17-es gumiabroncsot küldtünk a téli és nyári hőmérsékleti tesztekre

A négyévszakos gumiabroncsok ma már nem számítanak új jelenségnek: piaci részesedésük már 2021-ben 27 százalék körül volt – a trend pedig emelkedő. 

Számos oka van annak, ami a négyévszakos gumiabroncsok mellett szól. Mindenekelőtt praktikus: nincs többé fárasztó gumicsere tavasszal és ősszel, nincs várakozási idő és költség a gumiszervizeknél >>>. A téli és nyári gumik tárolása már szintén a múlté.

Mindazonáltal a négyévszakos gumiabroncsoknak képesnek kell lenniük arra, amire a téli és nyári gumiknak: biztonságos vezetést havas, nedves vagy száraz utakon.

Egy biztos: a négyévszakos abroncsok mindig kompromisszumot jelentenek

A négyévszakos gumik a nyári és a téli abroncsok kombinációját képviselik. Így tudniuk kell különböző tulajdonságaikat. A gumiabroncsok ezt lényegében a gumikeverékükből és a futófelületükön lévő mintázatból nyerik. Mindkettő befolyásolja a tapadást, és így a vezetési és fékezési viselkedést tulajdonságokat is.

Nyári gumi, téli gumi, négyévszakos gumi – a különbségek

A nyári abroncsoknak több vizet kell félrelapátolniuk, így több és szélesebb hosszirányú mintaárokkal rendelkezik, mint a téli abroncsok. Valamint egységesebb a profiljuk és keményebb futófelületi keverékük a száraz utakon való kisebb kopás érdekében.

A téli gumik viszont lágyabb gumikeverékkel készülnek. Adalékanyagokkal, például szilícium-dioxiddal büszkélkedhetnek. Ezek elasztikussá teszik az abroncsokat a hidegben, és megakadályozzák, hogy törékennyé váljanak. A markáns, finom lamellás szerkezetű profil jobb tapadást biztosít hóval borított felületeken és jégen.

négyévszakos gumik tulajdonságai valahol a kettő között vannak. Nem olyan jók, mint a téli vagy nyári gumik. Az anyagkeveréktől vagy a profilszerkezettől függően egyesek nyáron, mások pedig télen erősek. A négyévszakos időjárásra alkalmas gumiabroncsok egyre jobbak és jobbak.

Négyévszakos teszt gumiabroncsaink 205/55R17 méretben

  • Berlin Tires All Season 1
  • Bridgestone Weather Control A005 EVO
  • Continental AllSeason Contact
  • Cooper Discoverer All Season
  • Goodyear Vector4Seasons Gen-3
  • Michelin Crossclimate 2
  • Nokian Seasonproof
  • Toyo Celsius
  • Vredestein Quatrac Pro

ACE 2022 négyévszakos gumiabroncs teszteredmények:

HelyezésNégyévszakos gumiabroncsElérhető pontElért pontJavaslat
1Michelin Crossclimate 2250196Nagyon ajánlott – tesztgyőztes
2Continental AllSeason Contact250184Ajánlott
3Nokian Seasonproof250182Ajánlott
Ár-értékarány nyertese
4Goodyear Vector4Seasons
Gen-3
250177Ajánlott
5Vredestein Quatrac Pro250173Ajánlott
6Bridgestone Weather Control A005 EVO250162Feltételesen ajánlott
7Berlin Tires All Season 1250152Feltételesen ajánlott
7Cooper Discoverer All Season250152Feltételesen ajánlott
9Toyo Celsius250149Nem ajánlott

Részletes ACE 2022 négyévszakos gumiabroncs teszteredmények:

9/1 Michelin Cross-Climate 2 – Nagyon ajánlott, Tesztgyőztes >>>.

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon2014
Fékezés havon3025
Kezelhetőség havon (időre)1513
Kezelhetőség havon (szubijektív)1511
Elérhető pontszám:8063
Nedves úton
Fékezés nedves úton3020
Kezelhetőség nedves úton108
egyenesirányú aquaplaning (időre)106
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív)1512
keresztirányú aquaplaning1513
Elérhető pontszám:8059
Száraz úton
Fékezés száraz úton3024
Kezelhetőség száraz úton (időre)1512
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív)1510
Elérhető pontszám:6046
Környezetvédelem/Gazdaságosság
Elhaladási zaj109
Gördülési ellenállás2019
Elérhető pontszám:3028
Összesen elérhető pontszám250196

Így teszteltük

  • Helyszín: Nokian “White Hell” tesztpálya, Finnország és “Hakka Ring” Tarrancon, Spanyolország
  • Résztvevők: ACE, ARBÖ, GTÜ
  • Tesztpartner: Nokian (tesztberendezés és teszthelyszin)
  • Referencia gumiabroncsok: Márkás nyári és téli gumiabroncsok ugyanabból az ár-teljesítmény szegmensből

9/2 Continental AllSeasonContact – Ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon2012
Fékezés havon3022
Kezelhetőség havon (időre)1513
Kezelhetőség havon (szubijektív)1510
Elérhető pontszám:8057
Nedves úton
Fékezés nedves úton3022
Kezelhetőség nedves úton107
egyenesirányú aquaplaning (időre)106
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív)1512
keresztirányú aquaplaning1513
Elérhető pontszám:8060
Száraz úton
Fékezés száraz úton3021
Kezelhetőség száraz úton (időre)1511
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív)1510
Elérhető pontszám:6042
Környezetvédelem/Gazdaságosság
Elhaladási zaj107
Gördülési ellenállás2018
Elérhető pontszám:3025
Összesen elérhető pontszám250184

Téli tesztelés a sarkvidéki Finnországban

A pokol tényleg létezik! Csak fehér, hideg és Lappföld finnországi részén található. Körülbelül 100 km-re légvonalban a Korvatunturi >>> hegytől. Állítólag ott lakik a Mikulás…

Itt, Finnország sarkvidéki részén a hideg évszakban rendszeresen tesztelik a téli gumiabroncsokat, hogy meghatározzák azok tényleges téli jellemzőit.

Mi is Lappföldön jártunk, és teszteltük a prémium négyévszakos gumikat 205/55R17-es méretben. Ehhez a finn Nokian gumiabroncsgyártó teszttelepét használtuk.

9/3 Nokian Seasonproof – Ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon2012
Fékezés havon3026
Kezelhetőség havon (időre)1513
Kezelhetőség havon (szubijektív)1510
Elérhető pontszám:8061
Nedves úton
Fékezés nedves úton3020
Kezelhetőség nedves úton106
egyenesirányú aquaplaning (időre)106
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív)1510
keresztirányú aquaplaning1512
Elérhető pontszám:8054
Száraz úton
Fékezés száraz úton3020
Kezelhetőség száraz úton (időre)1512
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív)1510
Elérhető pontszám:6042
Környezetvédelem/Gazdaságosság
Elhaladási zaj107
Gördülési ellenállás2018
Elérhető pontszám:3025
Összesen elérhető pontszám250182

Ideális feltételek négyévszakos gumikhoz

Amikor a tesztcsapat konvoja elhaladt a „Fehér Pokol” területének kapuja előtt, napsütéses, enyhén szeles és hideg idő volt. De nem olyan hideg, mint azt a legtöbben várnák, a talaj hőmérséklete -4 fok volt.

Szinte túl meleg a tisztán téli gumiabroncsok teszteléséhez, amelyeknek ellen kell állniuk az extrém időjárási körülményeknek. Másrészt ideális a négyévszakos gumiabroncsok teszteléséhez, amelyeknek minden helyzetettel meg kell birkózniuk, kivéve az extrém téli időjárást. A hőmérséklet megfelelt a télies közép-európai viszonyoknak.

9/4 Goodyear Vector4Seasons Gen-3 – Ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon2010
Fékezés havon3019
Kezelhetőség havon (időre)1511
Kezelhetőség havon (szubijektív)159
Elérhető pontszám:8049
Nedves úton
Fékezés nedves úton3020
Kezelhetőség nedves úton108
egyenesirányú aquaplaning (időre)108
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív)1512
keresztirányú aquaplaning1512
Elérhető pontszám:8060
Száraz úton
Fékezés száraz úton3020
Kezelhetőség száraz úton (időre)1512
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív)1510
Elérhető pontszám:6042
Környezetvédelem/Gazdaságosság
Elhaladási zaj108
Gördülési ellenállás2018
Elérhető pontszám:3026
Összesen elérhető pontszám250177

A Michelin, a Nokian és a Continental ismeri a legjobban a telet

A finnországi hótesztek megmutatták nekünk, hogy mennyi téli gumi van – vagy nincs- a minden időjárási viszonyra készült abroncsunkban.

Itt kiemelkednek a Michelin, a Nokian és a Continental gumiabroncsai. Tisztességes eredményeket produkáltak minden téli versenyszámban: a Michelin kínálja a legrövidebb féktávot 16,5 méteren 38 km/h-ról, amelyet szorosan követ a Nokian (16,6 m) és a Continental (17,0 m).

Mindegyiknek jó tapadása volt hóban is, így jó a kanyarodásuk. Kormányzási viselkedése és irányíthatósága is kiváló. Kanyarban ez jelentősen csökkenti annak a kockázatát, hogy a hátsó kerék megcsússzon (túlkormányzottság) vagy az első kerekek elveszítsék a tapadást (alulkormányzottság), és az autót az ív szélére tolják.

9/5 Vredestein Quatrac Pro – Ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon2011
Fékezés havon3017
Kezelhetőség havon (időre)1510
Kezelhetőség havon (szubijektív)158
Elérhető pontszám:8046
Nedves úton
Fékezés nedves úton3024
Kezelhetőség nedves úton108
egyenesirányú aquaplaning (időre)108
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív)158
keresztirányú aquaplaning1511
Elérhető pontszám:8059
Száraz úton
Fékezés száraz úton3021
Kezelhetőség száraz úton (időre)1512
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív)1510
Elérhető pontszám:6043
Környezetvédelem/Gazdaságosság
Elhaladási zaj107
Gördülési ellenállás2018
Elérhető pontszám:3025
Összesen elérhető pontszám250173

A Bridgestone páratlan nedves úton

Nedves úton 80 km/h-ról való fékezéskor a Bridgestone a legjobb teljesítményt mutatja 27,9 m-rel, így közel áll a nyári referenciaértékhez (27,4 m). A Vredestein (28,2 m) és a Continental (29,5 m) következik. Itt a Bridgestone a téli teszttel ellentétben a legjobb teljesítményt nyújtja.

9/6 Bridgestone Weather Control A005 EVO – Feltételesen ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon205
Fékezés havon3012
Kezelhetőség havon (időre)158
Kezelhetőség havon (szubijektív)153
Elérhető pontszám:8028
Nedves úton
Fékezés nedves úton3024
Kezelhetőség nedves úton108
egyenesirányú aquaplaning (időre)107
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív)1513
keresztirányú aquaplaning1512
Elérhető pontszám:8064
Száraz úton
Fékezés száraz úton3024
Kezelhetőség száraz úton (időre)1510
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív)1510
Elérhető pontszám:6044
Környezetvédelem/Gazdaságosság
Elhaladási zaj108
Gördülési ellenállás2018
Elérhető pontszám:3026
Összesen elérhető pontszám250162

Egyes gumiabroncsok jelentős gyengeségeket mutatnak aquaplaning esetén

A Toyo gyenge az aquaplaning és a kezelhetőség terén. Kevésbé pontos kormányozhatóságot mutatnak, mint a teszt többi résztvevője. Sokkal bizonytalanabb a vezethetősége, és hajlamos alulkormányozottá válni gyorsításkor. A Toyo hajlamos jelentősen túlkormányozottá válni, amikor a terhelés megváltozik, vagyis amikor a kanyarokban elveszik a gázt. Ezzel ő a vesztes ebben a kategóriában.

9/7 Berlin Tires All Season 1 – Feltételesen ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon2011
Fékezés havon3022
Kezelhetőség havon (időre)1511
Kezelhetőség havon (szubijektív)157
Elérhető pontszám:8051
Nedves úton
Fékezés nedves úton3017
Kezelhetőség nedves úton105
egyenesirányú aquaplaning (időre)104
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív)159
keresztirányú aquaplaning1510
Elérhető pontszám:8045
Száraz úton
Fékezés száraz úton3020
Kezelhetőség száraz úton (időre)1511
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív)154
Elérhető pontszám:6035
Környezetvédelem/Gazdaságosság
Elhaladási zaj106
Gördülési ellenállás2015
Elérhető pontszám:3021
Összesen elérhető pontszám250152

Száraz úton kisebbek a különbségek a gumik között

A száraz tesztek területén a tesztabroncsok általában közelebb állnak egymáshoz. 80 km/h-ról fékezéskor a Michelin mutatta a legrövidebb féktávot (24,4 m), a Toyo a leghosszabbat (29,2 m).

A legtöbb gumiabroncs jó kanyarstabilitást, pontos kormányzást és könnyű irányíthatóságot mutat. A Bridgestone a legfelső csoportba tartozik, de a kezelhetőség azt mutatja, hogy hajlamos egy kicsit jobban túlkormányozni, amikor a terhelés változik.

A Continental és a Toyo abroncsai a középmezőnyben helyezkednek el, ami az irányíthatóságot illeti. Ez utóbbi azonban hajlamos ismét túlkormányozni, amikor a terhelés megváltozik.

Míg a Cooper és Berlin abroncsai nem mutatnak különösebb fékezést, a kezelhetőségük feltűnő: rajtuk van a legkevesebb tapadás, ami azt jelenti, hogy jobban csúsznak, és nagyobb az alul- vagy túlkormányzottság valószínűsége. Ez utóbbi a terhelésváltáskor is különösen szembetűnő. A kategória végén vannak.

9/8 Cooper Discoverer All Season – Feltételesen ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon206
Fékezés havon3015
Kezelhetőség havon (időre)1510
Kezelhetőség havon (szubijektív)158
Elérhető pontszám:8039
Nedves úton
Fékezés nedves úton3018
Kezelhetőség nedves úton106
egyenesirányú aquaplaning (időre)104
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív)1513
keresztirányú aquaplaning1513
Elérhető pontszám:8054
Száraz úton
Fékezés száraz úton3022
Kezelhetőség száraz úton (időre)159
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív)154
Elérhető pontszám:6035
Környezetvédelem/Gazdaságosság
Elhaladási zaj108
Gördülési ellenállás2016
Elérhető pontszám:3024
Összesen elérhető pontszám250152

A négyévszakos gumik jó és praktikus kompromisszumot jelenthetnek

Következtetés: A tökéletes négyévszakos gumi még mindig nem létezik. De mindenképpen jók, amelyek az átlagos közép-európai időjáráshoz és időjárási viszonyokhoz megfelelőek.

9/9 Toyo Celsius – Nem ajánlott

Téli körülmények köztMaximálisan pontszámElért pontszám
Tapadás havon2011
Fékezés havon3021
Kezelhetőség havon (időre)1511
Kezelhetőség havon (szubijektív)157
Elérhető pontszám:8050
Nedves úton
Fékezés nedves úton3016
Kezelhetőség nedves úton104
egyenesirányú aquaplaning (időre)103
egyenesirányú aquaplaning (szubijektív)157
keresztirányú aquaplaning1511
Elérhető pontszám:8041
Száraz úton
Fékezés száraz úton3017
Kezelhetőség száraz úton (időre)1512
Kezelhetőség száraz úton (szubijektív)158
Elérhető pontszám:6037
Környezetvédelem/Gazdaságosság
Elhaladási zaj106
Gördülési ellenállás2015
Elérhető pontszám:3021
Összesen elérhető pontszám250149

Nyári tesztek a spanyol nap alatt

A nyári teszt részében a csapat hónapokkal később találkozik a Nokian új teszthelyén, a „Hakka-Ring”-en, Tarancónban, Spanyolországban. Itt a gumikat egy újabb tesztsorozaton küldik át. A száraz és nedves tesztek itt zajlanak 22 és 29 fok közötti pályahőmérsékleten.

A teszt győztese a Michelin

A Michelin Crossclimate 2 teljesített legjobban a tesztútvonalakon! Ezért lett a tesztgyőztesünk. Nem mutatott komoly gyengeségeket, magabiztos, kiegyensúlyozott és könnyen vezethető volt hóban, nedvesen és száraz pályán is.

A Continental AllSeason Contact a Nokian Seasonproof a második és a harmadik helyen végzett.

Nem minden gumiabroncs bírja jól

Míg a Bridgestone Weather Control volt a legjobb a nedves körülmények között, és jól teljesített száraz utakon, addig télen ő volt a leggyengébb. Ezért csak “feltételesen ajánlott” értékelést kap tőlünk. A mi szempontunkból téli használatra nem ajánlott.

A Cooper és Berlin abroncsai összességében sem kiemelkedőek, és csak a “feltételesen ajánlott” értéket érik el.

A teszt vesztese a Toyo Celsius. Túl sok veszélyforrást mutatott, különösen nedves utakon, és ez volt az egyetlen abroncs a tesztben, amely „nem ajánlott” minősítést kapott.

Forrás: ACE STEERING WHEEL

Szerző: Gunnar Beer

Fotók: Tschovikov


File Gábor info(kukac)gumipiacmagazin.hu +36305620602.

File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu
+36305620602.

Ha tetszett írásunk, kedveld Facebook oldalunkat >>>

Similar Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.